nedeľa, 28. júna 2015

A ja ťa nechcem, a ja ťa nemilujem, a ja ťa nemám rád - Hannah Kentová : Agnes

Pri obálke som mala strach, že tí havrani nad hlavou tej ženy ju trošku no .... ako by som to slušne ... pošpinia. :)

Anotácia :

Islandský příběh o touze a zradě.
Děj se odehrává na Islandu, kde jsou lidské vztahy utvářeny nádhernou, avšak drsnou severskou přírodou, ale i každodenním tvrdým bojem o živobytí. Agnes Magnúsdóttir, mladá žena, je odsouzena za brutální vraždu svého pána a milence, a je poslána na izolovanou farmu strážníka Jóna Jónssona, aby zde čekala na popravu.
Jeho rodina je zděšená, že má poskytnout domov odsouzené vražedkyni, a zpočátku jí opovrhuje. Jen Tóti, mladý kněz, který se stane Agnesinou duchovní oporou, cítí při svých návštěvách odsouzené potřebu porozumět jí a pochopit, co se vlastně stalo.
Když však letní měsíce vystřídá zima a tvrdý farmářský život přinutí celou domácnost pracovat bok po boku, všichni Agnes poznávají blíže. Postupně se vynořuje její tragický příběh o touze a zradě a najednou vyplývá, že nic není tak, jak se na počátku zdálo.

Vydavateľstvo : Fortuna Libri, 2013
Počet strán : 328
Žáner : Román/ Podľa skutočnosti


" Vzpomínky se pohybují jako prachový sníh ve větru a jsou jako sbor duchů, kteří mluví jeden přes druhého. Pořád mám jen pocit, že to, co připadá skutečné mně, nepřipadá skutečné druhým, a podělit se s někým o vzpomínku znamená riskovat mé přesvědčení v to, co se opravdu stalo... "

Len nedávno som dočítala kniha Skala od Petera Maya a keď som sa dozvedela, že Agnes bude z rovnako nehostinného a temného prostredia (aj keď Islandu) , nebolo mi dvakrát hej. Nezrovnávala som opisy prostredia,to nie, no bála som sa, aký vo mne kniha zanechá pocit po tak zvláštnej psychologickej knihe ako bola Skala.

Nanešťastie, u Agnes som zase narazila na titul,pri ktorom bolo treba premýšľať ..nad dobou,ktorú žila,nad pomermi, v ktorých bola, nad predsudkami,ktoré mala.
A neskôr,keď som sa dozvedela, že kniha bola písaná podľa skutočných udalostí, mala som naozaj dosť.
Aby som to skrátila do jednej vety pre tých, čo nemusia dejepis , Agnes Magnúsdóttir existovala ako reálna postava a bola posledným človekom popraveným na Islande.

Čo už je pravda a čo dokreslila autorka neviem, ale skôr než rozoberať príbeh (ak by som vám ho celý prerozprávala, už by ste nemali prečo čítať) chcem načrtnúť postavy, ktoré boli podľa mňa veľmi zaujímavé.

Hannah Kent se narodila v Adelaide v roce 1985. Jako teenager navštívila Island v programu Rotary Exchange, kde poprvé slyšela příběh Agnes Magnúsdóttir. Hannah je spoluzakladatelkou a ředitelkou pro publikační činnost australského literárního časopisu Kill Your Darlings a dokončuje si doktorát na Flinders University. V roce 2011 vyhrála první ročník Writing Australia Unpublished Manuscript Award.
Agnes - keďže ná príbeh podsúva aj jej videnie príbehu (strieda sa Ja a On rozprávanie) máme možnosť poznať, čo Agnes v posledných dňoch cíti, ako berie chladné správanie a zavrhovanie od ľudí a rovnako, že je oveľa viac citlivá, než si druhí myslia. Postupom času s rodinou (do ktorej je prevezená, vraj ako výpomoc a vraj aby prišla k akémusi predsmrtnému "pokániu") zbližuje a naväzuje krehké puto porozumenia a dôvery.

Otec Tóti - mladý kňaz, ktorého si Agnes sama vyžiadala a ktorý by mal pomáhať s jej rozhrešením. Práve jemu sa Agnes ako prvému "otvorí".  Zaujímavé je tiež sledovať počiatočnú mladícku neskúsenosť Tótiho, to ako sa bojí toho, ako k "vražedkyni" pristupovať, ako s ňou rozprávať, či sa jej dotýkať .. 

Rodina Jónssonova (Margrét, Jón, Steina, Lauga) - veľmi skeptická rodina, z ktorej je doslova cítiť strach a odpor voči Agnes (aj keď, ak sa zamyslíte, že by ste doma, trebárs v izbe oproti svojej mali niekoho, o kom viete, alebo aspoň tušíte, že niekoho zabil, tiež by ste si asi moc nespievali, však?).

A čo ma štvalo asi najviac? (ale to ma štve na každej knihe, v ktorej to je obsiahnuté...) - názvy, ktoré neviem vyslovovať. No seriózne, načo sú dobré mená ako : Thorvardur, Hvammur, Björn Blöndal, Jónsdóttir, Sigga, Illugastadir, Kornsá a tak ďalej a tak ďalej. Ja rozumiem, že také mená musela použiť, keďže to má byť uveriteľný príbeh z Islandu, ale aj tak .... ťažko sa mi "prekusujú" tak zvláštne názvy. (No schválne, vy viete, ako tie mená vysloviť?)

A ako to zhodnotiť nakoniec?
Temná kniha s prvkami psychológie a naturalizmu (opisy prírody, úryvky básní a listov), možno pre niekoho s nie až tak prekvapivým záverom a rozuzlením (viem, že niekto dokáže dokonale odhaliť zápletky kníh. "Možno skúsenosti?" ).
Každopádne je to príbeh o dobe, kedy ľudský život viac ovplyvňovali "páni" , než "Náš pán", kedy na živote a príbehu nemajetných služobníkov a "děveček" nikomu nezáležalo a doby, kedy svetom viac vládli manipulácie "tých pri moci" ako pravda a skutočnosť. Príbeh sa , ako som už spomínala strieda s úryvkami básní a súdnymi protokolmi a rozhodnutiami, ktoré autenticitu príbehu ešte zvyšujú.


Kniha mi bola poskytnutá v spolupráci so serverom Palmknihy.cz , ktorému touto cestou ďakujem!

Zdieľaj na :    Facebook Twitter Google+

0 komentárov:

Zverejnenie komentára