piatok, 25. novembra 2016

Lebo silný hrdina je najváác! : Andrzej Sapkowski - Zaklínač - Posledné želanie

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt zaklínač posledné želanieAnotácia : Andrzej Sapkowski vdychuje život Geraltovi z Rivie, postave nájomného zaklínača, majstra meča s magickými schopnosťami, osobnosti z pradávneho sveta plného mýtických bytostí, čarodejov, gnómov, elfov, ale aj ľudských intríg, zloby a nenávisti. Geralt žije na okraji spoločnosti, so zápalom bojuje proti desivým netvorom, ktoré ohrozujú ľudí, nie je však chladnokrvný zabijak. Jeho nadprirodzené schopnosti a nemilosrdné skutky vykonávané v mene spravodlivosti však vyvolávajú v ľuďoch strach a odpor napriek tomu, že ich chráni.


Vydavateľstvo : Plus, 2015
Počet strán : 312
Žáner : Poviedky/Fantasy/Dobrodružné

Po neskutočných dobách odriekania a pokukovania po tejto knihe som sa k nej naozaj dostala. Naozaj som mala možnoť držať v rukách a čítať (pre mňa) najlepšiu fantasy (ten pocit vo mne umocňuje aj fakt, že autorom je poľský spisovateľ, takže pre nás Slovákov, doslova za humnami.)
Ako teda môžem zhonotiť tento prvý, poviedkový počin Andrzeja Sapkowského? Na internete som raz videla veľmi výstižnú vetu k tejto sérii - "Autor sa na týchto poviedkach len rozpisoval, v sérii sa potom až plne "vybúril".

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt andrzej sapkowski
Autor Andrzej Sapkowski
Nemôžem viac než súhlasiť. Samozrejme, nesmiem upierať fakt, že na to, že tieto poviedky autor publikoval často samostatne, v časopise Fantastika, mal v už v tej dobe naozaj kvalitne prepracovaný štýl, premyslený dej a tiež veľmi funkčne rozdelené charaktery. (Už len samotný Geralt z Rivie - silný, odvážny, na nič nehladiaci, často nekonvečný, inteligentný a charizmatický jedinec z cechu Zaklínačov - už len tento aspekt v knihách často rozhoduje o jej dobrej predávanosti).
K tomu však treba zarátať to, že autor pracoval s mýtami, mytologickými postavami ako elfmi, upírmi, strigami, povymýšľal rovnako aj svojich vlastných netvorov a v neposlenom rade (a hlavne v tejto knihe) narábal aj s variáciami na rozprávky, čo mne osobne naozaj veľmi padlo "do noty".

Ak má byť úprimná, vždy som autorov z našich končín trochu poceňovala. Či už sa iným nevyrovnali štýlom, dejom, alebo opismi, vždy sa mi zdalo, že naše končiny na to "svetové písanie" naozaj nemajú. Tento názor sa mi samozrejme často potvrdil, no Sapkowski ma dokázal presvedčiť o tom (rovnako aj namotivovať), že je možné napísať skvelú knihu v našej oblasti, a rovnako s ňou preraziť po celom svete. Je to veľká motivácia, hlavne pre osobu - večnesnívažebudeznámyspisovateľ - ako ja :)
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt andrzej sapkowski
                       Kniha obsahuje 7 poviedok :
                  1. Hlas rozumu (1-7) rámcový príbeh
                        2. Zaklínač
                        3. Zrnko pravdy
                        4. Menšie zlo
                        5. Otázka ceny
                        6. Kraj sveta
                        7. Posledné želanie 

Z týchto poviedok môžem vypichnúť práve tie, ktoré ma najviac zaujali. Tými boli práve poviedka druhá, ktorá je naozaj doslova nabitá akciou, záverečným napínavým súbojom Geralta so strigou a autor to v nej na nás naozaj  zo začiatku "vybalil zhurta" :)
Ďaľšou  poviedka bola tretia, ktorá je práve variáciou na rozprávku Kráska a Zviera, kde sa stretávame s naozaj sympatickým a vtipným hrdinom Nivellenom, ktorý je práve zakliaty do podoby býko-človeka.
Nakoniec u mňa nasledujú poviedky šesť a sedem, kde v šesťke spoznávame veľmi zvláštneho tvora, podobného hovoriacemu capovi a v poslednej poviedke práve aj v ďaľších kníhách spomínanú, Geraltovu lásku a milenku Yennefer, ich prvé stretnutie a na záver, po boji aj ... no niečo, o čom sa asi nehodí písať :)

Samozrejme, nesmiem zabunúť ani na to, čo už väčšina ľudí pozná. Na motívy kníh bol v roku 2001 natočený film Zaklínač, no oveľa známejšia je práve počítačová hra (už 3 diely) s rovnomenným názvom, ktorá pohltila veľkú časťgeek sveta a má svoje stále miesto medzi svetovo najznámejšími a najhranejšími hrami sveta.

Na koniec, zaklínača som si zamilovala. Viem, že som vždy skôr čitateľ-rýpač, ktorý funkčne a viac-menej naschvál v knihách vyhľadáva chyby, no tu som to ani nerobila, a ani som nechcela. Hodnotiť fantasy svet je v podstate nemožné, každý z autorov si ho dokáže vymyslieť a premyslieť sám, takže je skoro nereálne honotiť skutočnosť deja, správania postáv a pod., ako v reálnych, napr. YA knihách. Preto pri týchto žánroch honotím hlavne štýl, rovnako to, či kniha nenudí, a či dokáže čitateľa vtiahnuť o príbehu a držať až do konca.
Zaklínač všetky tieto požiadavky spĺňal na jenotku. Preto skladám klobúk pred p. Sapkowským, a trúfam si povedať, pre týmto "nesmrteľným spisovateľom" (rovnako neskutočne sympatickým pánom, s ktorým by som sa veľmi chcela stretnúť), pretože sa nebojím tvrdiť, že vytvoril nesmrteľnú fantasy ságu. A tak je v podstate immortal, však?

Záverečné hodnotenie : 4,7/5 *
Kniha mi bola poskytnutá v spolupráci s nakladateľstvom Albatros Media. Ďakujem!
Zdieľaj na :    Facebook Twitter Google+

0 komentárov:

Zverejnenie komentára