sobota, 3. decembra 2016

Sestier až nad hlavu : Louisa May Alcott - Malé ženy

Malé ženyAnotácia : Romantická Meg, nezkrotná Jo, nenápadná Beth a rozmazlená Amy. Čtyři sestry, které musejí čelit stesku po tatínkovi, který bojuje v občanské válce, chudobě či vážné nemoci, ale hlavně svým vlastním ambicím, tužbám a malým nectnostem. Čtyři dívčí hrdinky, jež postupně dospívají, zakládají vlastní rodiny a poznávají velké lásky, velké smutky, všední strasti i nevšední krásy života. To jsou proslulé Malé ženy, které se již po generace zapisují do srdcí stále nových čtenářů nejen v Americe, kde si získaly status rodinné klasiky a věčného bestselleru. Malé ženy přinášíme českých čtenářům v kompletní nezkrácené podobě včetně druhého dílu, jenž sleduje další osudy sester Marchových.

Vydavateľstvo :  Knižní klub
Počet strán :  496
Žáner : Román/ Pre ženy/ Romantický/ Historický

 Čo lepšie si vybrať k Adventu ako knihu, ktorá je tou príjemnou, vianočnou atmosférou priamo nabitá? A kde sú všetci spravodlivý, chápajúci, odpúšťajú a majú sa radi? Myslím, že lepšie by ste si ani vybrať nemohli.

Ak ste si vždy kládli otázku : Je ten film lepší než kniha? Je tá kniha lepšia než film? Myslím, že dnes sa to nedozviete. A hlavne, ja nedokážem povedať, čo je lepšie. Pretože v podstate, film je veľmi podobný ako kniha. A rovnako, z knihy na vás dokonale dýchne tá stará, príjemná (aj vianočná )atmoféra amerického predmestia Concordu, kedy sa ešte žilo, správalo a rozprávalo inak, kedy ženy museli nosiť rukavičky a plesy boli najväčšia spoločenská udalosť a kedy sa večer pri krbe rozprávali rodinné príbehy a deti nadšene počúvali.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt malé ženyNeviem, ako vy, ale ja som film Malé ženy videla už asi 15-násť krát. Často porovnávam, či mám radšej Malé ženy alebo Pýchu a presudok, a väčšinou, po dlhšom premýšľaní vyhrávajú Malé ženy. (apropo u Austenovej mi je po všetkých tých rokoch skôr po chuti Rozum a cit a Anna Elliotová).

Postavy : 

Osobne som sa najviac videla a našla v Jo, ktorá má rada skôr chlapčenké hry, chlapčenské témy, hnusia sa jej "paničkovské" rozhovory a konvenčné správanie v spoločnosti, je nespútaná, živočíšna a chce byť spisovateľkou.
 Meg je najstaršia, a preto má pocit, že musí byť zo všetkých sestrier najzodpovenejšia. Každopádne, na niekoho môže jej postava pôsobiť namyslene, bažiaco po materiálne a pod., no autorka skôr chcela zvýrazniť, že aj dobré dievča má v sebe časti, kedy chce byť iná, a inak sa správať a inak žiť.
Zaujímavé sú však ďaľšie dve sestry : Beth a Amy. Tie obidve sú si navzájom neskutočným protikladom. Keďže jedna je tichá, skôr samotárka a ochraniteľský typ, ktorý sa viac-menej bojí ľudí a má radšej byť doma, starať sa o domácnosť a o svoje bábiky, Amy je rozmaznaná, najmladšia členka rodiny, dosť prchká a výbušná (uznávam, že za to môže aj to, že vo veľkej časti knihy je ešte dieťa).
Autorka Louisa M. Alcott

Avšak, aj tak všetky 4 sestry dokážu spolunažívať, mať sa rady a spolu prechádzať všetkými problémami, či už rodinnými alebo každej sestry jenotlivo.
A nemajú to ľahké. Ak už mám spomenúť ten najhlavnejší, ich otec odišiel do americkej občianskej vojny pracovať ako vojenský kňaz, a teda rodina sa musí starať o všetko sama, samozrejme s pomocou matky (a slúžky Hany), ktorá sa však tiež musí otáčať, rovnako ako musia otáčať "každú korunu". Neraz si nejedna z nich posťažuje, že schudobneli, že sa v minulosti mali lepšie, a že im je za týmto životom ľúto.

Vtedy vždy nastupuje mama Marchová, ktorá dokáže dcéram vysvetliť, že nie je podstatné, ako bohatý ste, ale aké hodnoty máte či ste morálny, správate sa k ľuďom dobre a máte správny pocit hlavne zo svojho prístupu k životu a druhým.
A táto myšlienka je myslím všeplatná. A hlavne dnes by ju rodičia mali hovoriť svojim deťom častejšie.
S rodinou Marchových si teda prejdeme tým dobrým, aj tým horším, smutnými situáciami, ale aj vyložene vtipnými chvíľami, o ktoré sa často postarajú buď hlášky Jo, alebo slovník Amy.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt malé ženyAvšak, už pri prvej stránke som pred očami mala hercov z filmu. Čo ma celkom mrzelo, vzhľadom na to, že moja prestavivosť si nemohla vymyslieť tvár ku každej postave. Takže, hlavne, keď sa na scéne objavila prvá mužská postava, mala som v hlave hneď Christiana Balea ako Theodora 'Laurieho' Laurenca, a tú tvár už hlavy tak ľahko neostanete :) (ale nie, že by som sa sťažovala. :D)

Záverom, kniha Malé ženy vo mne zanechala ešte dlho po jej prečítaní neskutočne príjemný pocit. Ten príjemný pocit, ktorý máte, keď je všetko tak, ako má byť. Vo veľkej miere k tomu prispieva aj veľmi ľahko čitateľný štýl autorky (v minulosti som mala pocit, že táto kniha bude písaná veľmi ťažko, keďže sa jedná skoro o americkú klasiku, ale ako veľmi som sa mýlila.) Kniha je mimochodom písaná vo veľmi zvláštnom štýle, kedy sa rozprávač akoby prihovára k čitateľvi a častokrát buď kladie básnické otázky, alebo len trefne glosuje, čo vás s knihou ešte viac prepojí a vy máte pocit, že ten príbeh naozaj žijete a postavy naozaj osobne poznáte, nakoľko si s každou z nich prejdete určitú dlhú etapu života.Niekto možno bude mať problém s niekedy prítomnými opismi, a predsa len veľmi romantickou dejovou linkou, ale kto nemá rád romantické knihy so šťastnými koncami, nemal by ich čítať, nie? 
Preto knihu, ako aj film môžem len odporúčať, a z toho, ako to tu vypisujem som dostala chuť zase si ho pozrieť. A konečne už aj s pokojným svedomín, že mám prečítanú aj knižnú predlohu.

Záverečné hodnotenie : 4,5/ 5 *

Za poskytnutie knihy ďakujem knižnému obchodu Megaknihy!
Zdieľaj na :    Facebook Twitter Google+

2 komentáre:

  1. Pekne napsana recenze!!
    O knize jsem dlouho premyslela a ty jsi me premluvila :)
    Katy

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No som rada, ak som Ťa prehovorila.
      Práve som si uvedomila, že táto kniha je práve svojou atmosférou úžasná na pred - a Vianočný čas :)

      Odstrániť