piatok, 23. decembra 2016

Stretávka s ďaľšou slovenskou autorkou - Andrea Rimová : Popol a hriech

Anotácia : 
On, ona a nesplnené sny.
Mrazivý strach z ohňa.
Desivé tajomstvá.
Ak veríte na náhody, nepochopili ste silu osudu.
Škatuľka pripomínala starú skrinku z dobrodružného filmu o poklade. Tušila som, že v nej bude niečo príliš osobné. Priveľmi vzácne.
Nečakala som, že v nej nájdem šperky. Skôr som to odhadovala na zápisky.
Bol v nej zošit. Obyčajný školský zošit tehlovej farby. Určite bol veľmi starý. Do rovnakého písala moja mama svoje prvé diktáty. Ukazovala mi ich, keď som chodila na strednú školu.
Privoňala som k zošitu a pocítila som jemný pivničný zápach. Na prednej strane nebolo nič napísané. Potom som ho otvorila. Mal širšie vyblednuté riadky, ktoré zívali prázdnotou. Otočila som stránku v nádeji, že sa nerozpadne, keďže zošit existoval na tomto svete minimálne štyri desaťročia. A tam to stálo. Čierne na bielom.
Milá Zornička!
Slová adresované mne. Stuhla som a položila škatuľu na nočný stolík. Vankúš opretý o stenu sa medzičasom zosunul, tak som si ho upravila a pohodlne sa usadila.
Erny, ty si mi napísal odkaz!
Keď čítaš tieto riadky, asi som už preč. Vieš, ako to myslím…

Vydavateľstvo : Motýľ, 2016
Počet strán : 320
Žáner : Román/Spoločenský

Hlavným plusom celej knihy je teda predovšetkým otáznik, ktorý je nastolený už na začiatku. Tento plus funguje zároveň aj ako hlavný ťahač, nakoľko, ak by sa celý dej "točil" len okolo života mladých kamarátiek a ich partnerov, ľudí, ktorý by prestali čítať po 100 stranách by bolo určite neúrekom.
V čítaní vás však bude poháňať určitá túžba dozvedieť sa, čo sa stalo a kto vlastne je Ernest Hájek. Dobre meno je také aké je, ale čo sa dá robiť, lebo Slovensko.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt samotaPráve tento pán je najsilnejšia postava, ktorá v podst. zatieňuje všetky ostatné charaktery a ich osudy. Popri ňom sa z deja ukrojí kus aj pre jeho dobrú "kamošku" Zorku a jej priateľky Emmu a Romanu a ich partnerov a rovnako i citové problémy. Zornička sa tu postaví pred dôležitú voľbu, druhá zistí, čo je pre ňu dobré a ďaľšia zase objaví dve čiarky. A každý sa s tým bude musieť vyrovnať. Po svojom.
U autorky teda nachádzame vcelku zaujímavý, a nie príliš lacno vyznievajúci štýl písania, pri čítaní ktorého z času na čas narazíte na na zlú vetnú konštrukciu či inverzný slovosled (a nie, že by bol cielený), ale stále bude výhodou, že sa u Rimovej v súvetiach neopakujú slová a štýl rozprávania je ľahko čitateľný, rovnako ako rýchle plynutie textu.

No nebola by som to ja, ak by som nespomenula aj nejaké tie zápory, ktoré boli zápormi minimálne pre mňa.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt andrea rimová
Autorka Andrea Rimová
- Zápletka, ktorá chcela vyznieť ako vo veľkom filme z Ameriky tak zase kvôli slovenským pomerom nevyznela. Nečakane, ja viem. Všetci sa chceme tomu západu čo i len trošku priblížiť, ale podľa môjho skromného názoru, potom by som celý dej o veľkej krivde zasadila radšej do inej krajiny, než do reálií Blavy, Oravy a pod. Každý musí chápať, že mi ako malebné Slovensko aj tak nemáme "knižný dejový priestor" na vyznenie obrovských životných príbehov a splnených zázrakov.
- Pridávanie postáv a zvratov "LEN TAK" 
Myslím, že zvrat  v deji by mal prebiehať prirodzene, nemal by pôsobiť nasilu a až príliš premyslene, kedy je cítiť, že to tam autor teraz potreboval.Teda čitateľ by nemal mať pocit, že postavy prichádzajú a odchádzajú a zápletky sú pridávané autorom nasilu. Skrátka, pretože si už raz načrtol mustru (kostru) celej knihy a teda potrebuje "tam a tam" urobiť zmenu "vtedy a vtedy". A preto, aj tu prichádzajú a objavujú sa postavy na strane XY ""len tak", aby na stane ZY urobili zvrat "len tak".  V najdôležitejších momentoch knihy je použitá presne táto metóda (príde postava -len tak-, zamiluje sa -len tak-, odide -len tak-), a keď na ňu prídete, začne vám všetky podobné príbehy kde je to aplikované, celkom liezť na city.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt samotaA. Rimová ma teda svojim románom (mojim prvým od nej) nepresvedčila o kvalite slovenskej tvorby, ale minimálne prekvapila. Dej knihy, resp. zápletka = utajený život staršieho pána, ktorý kedysi žil inak, ako sa javí dnes, núti čitateľa čítať ďalej. Zároveň kniha obsahuje aj určité prvky moralizovania a didaktiky -sp rávaj sa slušne ku starším, buď súdržný so svojimi priateľmi a známymi, váž si a podporuj svojich najbližších, rieš problémy s chladnou hlavou a nezametaj ich pod koberce. Na to dnešná spoločnosť zabúda. Preto nie len jedna z myšlienok z knihy je dôležitá. Aj keď sa vždy všetko vyrieši, nech sú komplikácie sebaväčšie. A na to napokon prišli aj naši hrdinovia.

Záverečné hodnotenie : 2,8/5 *
Za poskytnutie knihy ďakujem vydavateľstvu Motýľ!
Zdieľaj na :    Facebook Twitter Google+

2 komentáre:

  1. Je dobre, že autorka má pomerne dobrý štýl a námet knihy vyzerá tiež originálne. Mrzí ma tých niekoľko nedostatkov, knihe by to určite pomohlo, každopádne myslím, že pre niekoho ako oddychovka by to mohlo byť fajn :-) Ja vyhľadávam skôr iný štýl, takže by mi asi nesadla, ale ďakujem za info o knihe a peknú recenziu :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že na takéto knihy treba mať hlavne náladu. Ja ďakujem za pochvalu! :)

      Odstrániť