pondelok, 2. januára 2017

Áno, ono to nemá konca! : George R.R. Martin - Hra o trůny

Audiokniha Hra o trůny  - autor George Raymond Richard Martin   - interpret František DočkalAnotácia : 
Ve světě, kde léto může trvat desítky let a zima celý život, vzrůstá nepokoj. Železný trůn Západozemí přitahuje bezpočet mocných, leč jeho jako břitva ostré hrany mohou být i smrtelnou pastí. A na severu, tam za ochrannou Zdí, se mezitím houfují nadpřirozené síly temnoty…
Úvodní část románového fantasy eposu ze světa temného středověku, zmítaného magií, intrikami, zradou i věštbami. Územím Sedmi království zrozených v zapomenutých časech otřásá krvavý boj. V centru konfliktu stojí Starkové ze Zimohradu, rod stejně tvrdý a houževnatý jako země, z níž vzešli. Strážce severu lord Stark je povolán do role královského pobočníka, svým odchodem k Železnému trůnu však spouští řetězec událostí, které záhy zasáhnou pletichářský jih, divoké východní krajiny i ledový sever ohraničený starobylou Zdí. Osud Starků, jejich spojenců i nepřátel se ocitá čím dál víc na hraně, jak každý z nich usiluje o vítězství v nejničivějším boji ze všech – hře o trůny. Monumentální sága George R. R. Martina si za svůj krátký život vydobyla punc klasiky a stala se jedním z pilířů moderní fantastické fikce.

Vydavateľ : Tympanum, edícia Načteno
Interpret : František Dočkal
Dĺžka : 44 hodín 33 minút
Autor knižnej predlohy : George Raymond Richard Martin

Súvisiaci obrázokPri audioknihe Hra o tróny som si častokrát povedala, že som pravdepodobne precenila svoje počúvacie sily. Alebo minimálne svoju pozornosť.
A preto som pri jednom takomto zúfaní zmobilizovala všetky schopnosti a knihu konečne dopočúvala. A teda, nie,žeby som nebola zmätená, len ... no bol to zvláštny pocit. Pre viac dôvodov.

Hlavne, aby som sa vyjadrila k otázke, ktorá napadne asi každého. Zo seriálu som videla asi len 4 diely a úprimne,viac ma ani nelákalo. Skrátka, celý mi viac-menej nesadol, prišiel mi zdĺhavý až nudný a pre-miera nahých herečiek ma tiež až tak veľmi nebrala. Preto seriál a (audio)knihu nemôžem porovnať.Snáď možno len tie úvodné diely, na ktoré si už príliš nespomínam, no to, čo mi z nich v hlave ostalo, sa celkom zhodovalo s popismi v knihe.
Následne u mňa však nastali dva prolémy : Prvý, že aj keď seriál nepozerám, veľmi dobre viem, kto ako vyzerá a koho kto v seriály hrá. Toto narobilo dosť veľkú šarapatu v mojom mozkovom ponímaní, keďže ten chudák si potom nebol schopný predstaviť iné, vlastné postavy a videl stále len spomínaných hercov. Rovnaký problém má asi väčšina ľudí, ak napr. číta knihu neskôr než videlo film a pod.
Nie, že by mi táto skutočnosť naozaj vadila, no ako sa dá na seba potom nehnevať? :)

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt hra o tróny rodokmen
Druhým problémom pre mňa bola hlavne neorientácia v príbehu. Samozrejme, asi každý, kto Martina pozná by to čakal, a vlastne aj ja som si toho bola vedomá, ale že ma to zmetie tak veľmi, to som nečakala. Každú kapitolu totiž častokrát rozpráva iná postava, ktorá má okolo seba ďalších 5 postáv, ktorých mená si nezapamätáte a ak aj hej, po 10 minútach zistíte, že boli úplne nepostatné a robili len krovie. Preto som po štvrtine knihy banovala, že ju nepočúvam zo zápisníkom v ruke, čo aj tak neviem, či by pomohlo. Nakoniec mi trefná členka redakcie Audiotéky dala dobrý nápad. Nájsť nejaký obrázkový rodokmeň všetkých rodov a rodín a tak som dlho nečakala a ihneď googlila. A potom spomínala, či tam ten či onen človek už vystupoval, lebo nie a pod. :)

Holt, táto audiokniha mi dala zabrať. Ale som za to rada. Zistila som totiž zopár faktov :
G.R.R.Martin mal celú sériu veľmi dobre premyslenú, nezamotáva sa do všetkých tých príbehov a veľmi dobre pracuje s opismi prostredia a rovnako dialógmi postáv.
Kniha ako taká je rovnako napínavým čítaním z relatívne zaujímavého fantasy sveta,( ak opomenieme všetky tie podivné incesty a vraždy, však?) Nie je teda práve odpočinkovým či už čítaním, alebo počúvaním, ale skutočne knihou, pri ktorej treba premýšľať, spájať si roviny a chápať súvislosti.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt františek dočkal
Interprét František Dočkal
A podanie knihy? Celú knihu načítal František Dočkal, za čo mu treba zložiť naozaj veľkú poklonu, kedže celá audiokniha má skoro 45 hodín (do čoho si treba započítať aj pauzy, zle načítané pasáže a opakovane čítané pasáže v štúdiu pri výrobe) a to už naozaj nie je sranda. K samotnému prejavu - hlas pána Dočkal príjemne hlboký a zvláštne chraptivo zastrený a keďže mám slabosť na krásne hlasy, okamžite som si ho obľúbila. Zároveň verím, že jeho hlas budete poznať aj z médií (z Českého rozhlasu a taktiež ako voiceover dokumentárnych fimov) a skúsený "poslucháči" audiokníh aj z ďaľších pokračovaní kníh G.R.R.Martina.

S audioknihou Hra o trůny som sa teda konečne po dlhej dobe odriekania ponorila do sveta 7 králostiev a do bojov o železný (a ako v Úprimých traileroch odznelo - o najnepohodlnejší) trón moci a vplyvu. Cítim však, že si od tohto príbehu budem musieť oddýchnuť. Aj keď som si istá, že sa k nemu v budúcnosti ešte vrátim.

Záverečné hodnotenie : 4/5 *
Za poskytnutie audioknihy ďakujem internetovému obchodu Audioteka!
Zdieľaj na :    Facebook Twitter Google+

0 komentárov:

Zverejnenie komentára