štvrtok, 9. marca 2017

Chytila sa sama : Lilja Sigurðardóttir - V pasti

Obálka k V pasti (Trapped)Anotácia :  Jednatřicetileté Sonje se rozpadlo manželství – po dramatickém rozvodu se ocitla prakticky bez prostředků… a bez syna.
V islandské krizi je Sonja bez práce a síly jí docházejí. Její rozvodový advokát jí nabídne pracovní cestu do ciziny a Sonja si pozdě uvědomí nebezpečí…
Banka, kde pracoval její bývalý manžel, zkrachovala a jeho vyšetřují kvůli účasti na rozsáhlých finančních machinacích. Sonja celou dobu nic netušila – co všechno ještě před ní skrýval? Domyslí si to, když jí syn náhodně ukáže jednu fotografii…
Pod hrozbou, že jí gang unese syna, je schopna vymýšlet nové a nové způsoby, jak uniknout pozornosti celníků, nakonec ji ale jeden z nich zastaví. Znamená to pro Sonju definitivní konec, anebo naopak naději na únik z pasti?

Vydavateľstvo : LEDA, 2017
Počet strán :  272
Žáner : Román/ Krimi/ Psycho
V jednom z minulých článkov som spomínala, že rok 2016 sa v mojej osobnej knižnej sfére niesol v znamení kníh o utláčaných ženách, ktoré manipulujú silný muží.
Mrzí ma, že som túto knihu neprečítala v minulom roku. Pretože by som ju k tým predchádzajúcim spomínaným hravo zaradila.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt Lilja Sigurðardóttir
Autorka Lilja Sigurðardóttir
Celý dej sa točí okolo Sonji a jej osobného života. Okolo jej problémov s ex-manželom Adamom a starostlivosťou o jej milovaného syna Thomasa. Nie je však úple plytko zameraný len na tieto postavy. V priebehu knihy sa preto zoznámime aj so Sonjinov "partnerkou" Aglou a jej problémami s bankovými podvodmi a následním vyšetrovaním, a s postarším pánom, kontrolórom na letiskovej colnici Bragim a jeho chorou manželkou.


Príbeh je vcelku priamy, bez zbytočných, zdĺhavých opisov alebo zavádzaní inam, linka na seba vždy priamo naväzuje a dej je napínavý. Autorka s gradáciou pracuje dobre, rovnako ako so striedaním rozprávačov, v ktorom sa čitateľ nezamotá, ani nestratí.
Hlavným plusom, ktorí spomínajú všetci blogeri, je dĺžka kapitol. Každá má nanajvýš 3 strany, takže práve tento fakt knihu robí svižnejšou, ľahšie čitateľnou a tiež ľahko dočítanou.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt Lilja Sigurðardóttir
V mojom osobnom názore mám akurát poznámku, že autorka sa zahrala s postavami tak, ako to už dávno robili majstri svojho remesla. Teda vytvorila postavy, označme to pracovne - klub nesympatických - s ktorými by ste v reálom živote živote nesúhlasili a nedržali im palce. Vplyvom výpravy však v knihe práve takýmto postavám najviac stranu držíte, aj keď často vôbec neviete prečo, sympatizujete s nimi a chápete ich pohnútky. Práve takou je Sonja - žena, ktorá by mi nikdy neprišla sympatická v reálnom svete. A predsa s ňou v knihe súcitíte a držíte jej palce. Pretože spadla do niečoho, čo už sama ukončiť nedokáže, aj keď si to myslí. Pretože stať sa pašerákom nie je len mesačná záležitosť. To je tak povediac povolanie na život a na smrť.

Ďaľším, pre mňa plusom bolo, že som konečne v knihe objavila hrdinku podobnú všetkým tým silným osamelým vlkom = mužom, ktorým by sa podľa niektorých žena nemohla rovnať. Tu zisťujeme, že mohla, že aj ženská hrdinka môže premýšľať dopredu, predvídať, oklamať políciu aj ostatných a skrátka byť taká úžasná, ako ja napr. oceňujem pri Bourneovi. (nie som vševed a preto, ak poznáte knihy, kde je práve taká úžasná a silná hlavná hrdinka a je to krimi, budem veľmi rada, ak mi ich napíšete do kometárov :)
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt depress pics

Kniha teda sama o sebe prekvapila. Pre skúsenejšieho čitateľa síce môže byť na konci trošičku predvídateľná, no to nič nemení na fakte, že je veľmi vysoko návyková, s dobre čitateľným štýlom a hrdinami, ktorí nie sú čierno-biely (tiež veľké plus). Naviac to pre mňa bola premiéra - prvá kniha, v ktorej sa rieši lesbický vzťah. Ale prežila som to, takže to prežijú aj ostatní. 
 
Závery sa z knihy zatiaľ robiť nedajú, nakoľko sa má jednať o trilógiu, v ktorej sa ešte lecos môže zmeniť, zdramatizovať a stať. Na pokračovanie si teda ešte len budeme počkať. Ale za mňa, Lilja je veľmi schopnou autorkou, ktorá v nadchádzajúcich knihách ešte môže prekvapiť.

Záverečné hodnotenie : 3,5/5 *
Za poskytnutie knihy ďakujem vydavateľstvu LEDA!
Zdieľaj na :    Facebook Twitter Google+

2 komentáre:

  1. Na Past sw chystám od te doby, co se ukazala na pultech. Je mi jasne,ze to není ještě Yrsa a k nim ma ještě delší cestu. Ale ibtak verim, že časem bude stejne skvela !

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je pravda, že zhodné priezvisko este zhodny styl nerobi ale aj tak je to velmi perspektivna autorka :)

      Odstrániť